Islamic Widget

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Ahad, 16 Oktober 2011

Mulakan langkah dengan CINTA


Dimulakan dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim…
Setelah berbulan-bulan aku tak update blog aku ni,…aku mula berfikir apakah tujuan aku buat blog ni…n setelah bla….bla….bla…. [ok, lau nak crite kisah slma 6 bln tu mmg pnjg]..

Oleh sebab aku ni nak jadi cikgu,…aku mula dgn topik pasal cikgu lah. Aku ni mmg dari sejak aku dapat perbendaharaan kata  ‘cita-cita’, cita2 aku tak pernah berubah iaitu: CIKGU.  Aku tak tahulah apa yg best sgt dgn kerja jadi cikgu ni. [ok, yg ni pon lau nak cerita tak cukup 13 hari 13 malam]

Baru-baru ni, aku ada dengar speech pasal cikgu. Best gila speech tu. Pak cik ni dah lama dah jadi cikgu n sekarang dia dah jadi timbalan ~~~. Dia kata, langkah pertama utk menjadi seorang guru ialah Cinta, Kita kena tunjuk yg kita Care kat diorang barulah kita senang nak berinteraksi. Kata2 yg paling terkesan kat hati aku “Untuk mencintai anak kandung sendiri memang mudah, tapi untuk sayang semua anak murid kita yg mungkin dlm lingkungan 30-40 org satu kelas, memang sukar”. Pak cik tu masih ingat lagi nama2 murid dia….yg nakal2.


Nak dipendekkan cerita, masa sesi soal jawab, ada seorang pak cik muda (senior aku), tanya kpd pak ck yg dah tua tadi. Ayat dia lebih kurang macam ni. “ saya sebagai bakal guru pada masa kini merasa agak sukar untuk memulakan langkah menjadi seorang guru, dengan cabaran murid zaman sekarang yg sukar dikawal. Pada pandangan doktor, (pak cik tua tadi), apakah langkah terbaik utk mengatasinya?”

Jawapan pak cik tadi, kita kena tunjuk kita Care pd mereka. Dia pon berkongsi cerita mengenai pengalamannnya…..
Semasa dia menjadi seorang pengetua, sekolah tersebut mempunyai masalah vandalisme. Kerusi2 selalu dipatahkan. Tapi dia takde jerit2, marah2, jerkah2 budak utk bendung masalah tu. Tapia pa yang dia buat, dia kumpulkan kerusi2 rosak tu, n ajak beberapa org cikgu lain sama2 betulkan kerusi lepas waktu sekolah. Dia betulkan kerusi tu dgn HIS OWN HANDS. Perkhh….dasyat gila pak cik ni. Setelah beberapa hari dia buat perkara yg sama, perubahan mula berlaku, pelajar2 mula membantu dia kumpulkan kerusi2 rosak n tolong baiki sekali. N the best part ialah, setelah beberapa minggu, kes vandalisme menurun pd tahap SIFAR. [waaaaaa……(dgn gaya upin ipin)] ternganga aku dengar. Nak menitis air mata pon ada. Pak cik tu PENGETUA tu…..

Cerita seterusnya, masalah kepala paip hilang. Selalu sgt hilang. Oleh itu, pak cik tadi tu pon buatlah pengunguman masa perhimpunan. Dia kata kat students dia, dia TAK MARAH pada sesiapa yg ambil kepala paip tu. Tapi dia harap org tu memanfaatkan kepala paip tu sebaik mungkin. Dia faham, mungkin si pengambil tu leboh memerlukannya berbanding seluruh warga sekolah tu. N bila balik, pak cik tu akan beli stok kepala paip guna duit sendiri utk ganti yg hilang. Hilang je, dia ganti baru. N masalah tu pon BERAKHIR…

N the last part cerita dia, dia kata masa menjadi guru besar, dia akan pastikan apabila ada cikgu yg tidak hadir, dia kan menjadi SENARAI PERTAMA menjadi cikgu ganti. Supaya dia dapat mendekati n mengenali anak muridnya….

FUHHHH..., memang dasyat pak cik ni….aku ADMIRE gila dgn dia…hopefully aku pon boleh jadi cikgu yg CARING macam dia. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jangan kutuk aku tau (n_n)