Islamic Widget

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Isnin, 17 Oktober 2011

Sebab... aku kan adik


“kenapa aku tak nak ada handfon sblm aku habis form 5?”
Sebab kakak aku dapat handfon masa dia form 6.
“kenapa aku tak ambil lesen lagi?”
Sebab kakak aku tak ambil lesen lagi.
“kenapa aku tak berani nak minta dicarikan jodoh?”
Sebab kakak aku tak kahwin lagi.

Ok, ni BUKAN gambar aku dgn kakak aku

Walau macam mana pon alasan aku, yg lebih senang difahami ialah sebab AKU KAN ADIK. Walaupun kakak aku tak pernah pon  nak larang aku daripada buat semua benda tu [kecuali yg bab kahwin tu =P], aku tak suka aku dapat lebih daripada dia. Aku tak suka kalau dia rasa mak dan abah lebihkan aku. Aku tak suka tengok dia sedih kalau dia rasa aku lebih daripada dia.

Korang mesti fikir aku bajet macam adik yg baik. Ya, aku akui aku bukan adik yg baik. Aku selalu tunjuk garang kat kakak aku. Aku marah bila dia usik2 aku. Aku selalu jeling2 dia. Aku selalu buat muka tak puas hati dengan dia.

Aku marah2 bila dia usik aku, sebab aku malu [cover malu]. N aku rasa, dia suka usik aku pon sbb dia suka tengok aku marah2. [yela, kalau usik orang, bila ada respon la baru best, ya tak?].

Aku selalu buat muka tak puas hati dengan dia apabila aku memang tengah tak puas hati dengan dia, tapi aku tak boleh nak luah kat dia, sebab aku takut dia kecik hati. Time tu lah aku akan asyik jeling2 dia. Tak nak cakap dengan dia.

Aku pon pernah jerit2 kat dia, marah2 dia. Tak padahal kecik je pon problemnya. Ni jadi sebab, aku ni kalau dah mula marah, + dgn tetiba teringat semua sakit hati aku yg lepas2, aku akan jadi terlalu marah. N, BOOOOOOM meletus macam gunung berapi. Tapi, lepas aku marah tu, bila dah reda, aku akan rasa bersalah la pulak. [then, aku nangis]

Lagi satu, aku akan rasa awkward kalau baru lepas gaduh, nak terus buat macam takde apa-apa yg jadi [dia memang pakar bab2 tu].

Dulu masa kecik2, aku selalu sedih kenapa aku kena pakai baju sekolah kakak aku, beg sekolah kakak aku, kalkulator kakak aku, baju kurung kakak aku, kasut kakak aku. N jawapannya, sebab aku kan adik.

Tapi bila dah lama2, aku dah jadi terbiasa. Sekarang, pantang kalau ada barang yg dia dah tak nak, semua aku nak. Beg dia yg dah koyak pon aku nak, seluar dia yg dah longgar pon aku nak, tudung dia dah tak nak pakai pon aku nak. Sebab, aku kedekut…kalau aku ambil barang dia, aku tak keluar modal. Kalau koyak, aku jahit…kalau dah tak best, aku alter ...huhu kan best dapat pakai barang yg baru (yg org lain tak pernah nampak aku pakai) tanpa keluar modal (n_n).

Huhu…pelikkan perangai aku…[ntah pape ntah =)]. Lagi satu perangai aku, aku tak berapa suka nak express aku sayang kat dia ke, aku rindu kat dia ke…(eeee…sekarang pon aku geli nak tulis), sebab aku malu sebenarnya. Kesian dia, selalu tulis kat wall aku benda2 tu semua. Tapi aku buat tak layan je. [malu beb, hilang kebrutalan aku].

Apa2 pon aku harap dia faham aku. Aku harap dia happy aku jadi adik dia. Aku harap dia bahagia. Aku harap dia terima kekurangan aku. Aku harap dia maafkan aku. Aku harap dia akan terus sayang aku. Aku harap dia selalu doakan aku. [jap2, air mata meleleh…lap jap]….em…[ok, aku mengaku aku tacing].

Dah la kot…kalau nak cerita kisah 20 tahun pengalaman aku memegang jawatan sebagai adik kepada kakak aku kang tak habis2 pulak. Sebelum tamatkan kisah, AKU NAK TEGASKAN YANG AKU BUKAN ADIK YG BAIK! N banyak je lagi keburukan aku yg aku tak cerita. [yela, mana ada orang nak burukkan reputasi sendiri]. Okaylah….

-tamat-

Nota 1: Kak, kalau ko baca post ni, adik harap ko tak rasa malu, sebab adik takde niat nak buruk2kan ko.

Nota 2: Kak, kalau ko baca post ni, ko buat2 la tak baca, sbb nanti adik MALU.

Nota 3: Kak, adik nak kakak tahu yg adik sayang kakak. Mak dan abah pun sayang kakak. [mak abah selalu ambil berat pasal kakak, diorang tak pernah lebihkan adik, bahkan diorang akan utamakan kakak sebab kakak adalah yg pertama].

Nota 4: Kak, tanpa kakak adik mungkin tak ada dalam posisi sekarang. Adik banyak belajar drpd kakak. Jika kakak pernah terjatuh di suatu jalan, adik akan elak jalan itu. Jika kakak tersalah pilih jalan, adik tak akan pilih jalan itu. Tq sis!  

2 ulasan:

Jangan kutuk aku tau (n_n)