Islamic Widget

Ahad, 25 Disember 2011

kerasku tak bererti kebal


Aku juga insan biasa.
Yg ada rasa kecewa.
Yg masih menangis apabila terluka.
Kerasku tak bererti kebal.
Ya Allah bantu aku. 
Jaga ikhlasku.
Terima amalanku.
Hanya Kau yg Maha Tahu hatiku.
Aku mengharap, bermohon, merintih padaMu kuatkan aku.
Jika 1000 org dtg sekalipun untuk menghilangkan perit ini,
namun hanya Engkau yg mampu  memahamiku, mendengarku, membantuku, meredakanku.
Allah, bawa aku pergi dari duka ini.
Bawa aku kepadaMu.
Kerana aku tahu, kasih-sayangMu adalah pengubat bagi luka ini.
Bawalah aku ke sampingMu.
Jangan tinggalkan aku sendirian dalam keramaian ini.

Khamis, 8 Disember 2011

Hijrah bukan berlaku pada 1 Muharram


Ok memula sekali nak mengaku yg dah lama nak tulis pasal menda ni, tapi tergendala dek perkara lain yg lebih utama.

Peryataan bahawa “Hijrah bukan berlaku pada 1 Muharram” ni aku baru je tahu masa menonton rancangan Al-Kuliyyah TV3 haritu bersempena sambutan maal hijrah 1433.

Kesian aku kan,…aku baru je tahu pasal mende ni. Sebenarnya aku dah lama nak tanya pasal menda ni… ”Nabi hijrah 1 muharram ke?”. Tapi persoalan tu hanya bermain di minda je. Aku takut nak tanya sebab membayangkan orang kata…”mestilah, dah namanya pun sambutan maal hijrah!”. Tapi rupa2nya tepat sekali kata2 orang dolu2…malu bertanya sesat jalan. Kan dah sesat!!!

Menurut ustaz tu, Nabi sampai di Madinah pada tanggal 12 Rabiul Awal. Ya, Rabb rupa2nya pada tarikh tu bukan sahaja tarikh kelahiran dan kewafatan Nabi, tapi rupa2nya tarikh Nabi sampai ke Madinah juga. Subhanallah.

Untuk maklumat tambahan, takwim hijrah ini diperkenalkan atas cadangan Sayyidina Umar Al-Khattab. Semasa beliau menjadi khalifah yang kedua, seorang gabenor bernama Abu Musa menerima surat daripada beliau yang hanya menyatakan tarikh bulan Syaaban tanpa menyatakan tahun. Abu Musa menulis surat bertanya kepada beliau bulan Syaaban yang mana satu, tahun ini atau tahun hadapan? Bermula dari keadaan itu Sayidina Umar mencadangkan agar diwujudkan unit tahun dalam takwim selain haribulan dan bulan.

Wallahua'lam

Nota 1: Nabi yg dimaksudkan ialah Nabi Muhammad S.A.W.
Nota 2: Setelah dikira-kira, kiranya perbezaan 1 Muharram yg kita sambut sbg permulaan Takwim Hijrah tu berbeza sebanyak 72 hari daripada tarikh hijrah Nabi.

Selasa, 22 November 2011

someone

"trying to get something that u can never own is useless"
Kadang kala tak semua cerita perlu diceritakan kerana ia mungkin boleh disalah anggap...
Namun memendam sendirian kadang kala merungsingkan...
Allah Maha Tahu...
Jika itu yg terbaik, permudahkanlah urusan...
Jika ini yg terbaik, maka permudahkanlah aku melupakan...

sekadar hiasan

Jumaat, 18 November 2011

Titik Kesedaran!

sumber: google image


Tahun ni dah 15 tahun aku mendapat pendidikan formal. Dan dalam tempoh tu, dah berpuluh-puluh, malah mungkin dah beratus kali aku menduduki peperiksaan. Setiap kali musim ini tiba, tak lain tak bukan mestilah doa banyak ditumpukan pada keputusan yg akan diperolehi.


  “ Ya Allah ya Tuhanku, berikanlah kejayaan yg cemerlang kepadaku dan kepada sahabat2ku”. Amin.

Tapi dalam tempoh 15 tahun ni, peperiksaan kali ni telah membuatkan aku terfikir sesuatu.

Ya Rabb, ZALIMNYA AKU! Betapa hitam pekat hatiku. AKU TIDAK MENYAYANGI SAHABAT2KU LILLAHITAALA.

Sejak sekolah lagi aku akan mendoakan keputusan cemerlang utk diri ini dan sahabat2. Namun, setiap kali aku dapat jawab soalan exam yg agak susah, hati kecil hitamku akan berbisik…penuh kezaliman.

“Haha, nasib baik aku tahu jawab soalan ni, mesti ramai yg tak tahu jawab…alhamdulillah Allah tolong aku”

Tetapi, ketika aku mengalami kesukaran menjawab soalan subjek ‘Decision Mathematics’ haritu, aku sangat sedih dan gugup. Tetapi hati kecil ini sempat berbisik sesuatu.

“ Ya ALLAH susahnya soalan ni, nak guna cara yg mana ek? Kompius nya… Tula, study last minit lagi…ingat terror sangat la. Huh, TAPI HARAP2 LA KAWAN2 AKU DAPAT JAWAB. Takpe la tak rezki aku agaknya.

TET!

Titik kesedaran!

Ya ALLAH betapa jahatnya aku selama ni, mengharapkan orang lain mendapat mendapat markah lebih rendah daripada aku hanya krn ingin menjadi yg terbaik! Tetapi di manakah aku meletakkan nilai kasih aku pada mereka? Sejujur manakah doaku buat kecemerlangan mereka? Apakah yg aku inginkan drpd menjadi yg terbaik? Di manakah kucampakkan niatku utk mendedikasikan segalanya bagi mencari redha Ilahi?

Astagfirullahalazim…

Memang selama ini aku tulus mengharapkan semua kawan2 aku turut berjaya. Dalam erti kata yg berorientasikan peperiksaan, kita sebut sbg dapat ‘straight A’ atau ‘4.00’; bahkan aku turut bersedih jika mereka tak mendapat keputusan spt yg diharapkan.

Namun, sudah semestinya aku akan mengharapkan aku akan dapat result yg PALING BAGUS dlm kalangan mereka. Dan kadang2 rasa marah dgn org yg dpt markah lebih; walaupun sahabat baik sendiri!

Aku menulis sebegini bukan bermaksud perasaan ingin bersaing tu SALAH! Perasaan tu sgt BAGUS utk dijadikan motivasi meningkatkan usaha n tawakal pd ALLAH. Cemburu yg positif tu perlu utk meningkatkan prestasi diri. Tapi, mengharapkan sesuatu yg lebih buruk berlaku pd diri org lain… adalah sesuatu yg ‘busuk’.

Hadis ketiga belas daripada Himpunan Hadis 40; tafsirannya…

“Tidaklah beriman salah seorang di antara kalian sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri”.
[Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim]

Oleh itu, wahai hati… la tahzan! Walaupun mungkin aku dpt markah rendah utk exam kali ni, tapi aku dpt pengajaran besar yg lebih berorientasikan peperiksaan hakiki, result abadi, ganjarannya insyaAllah jannah ILLAHI.

Tolak tepi segala ranking result exam, yg penting doa mesti tulus! Jika bukan rezki aku, tak bermakna sahabat2 aku juga perlu didoakan agar menerima keadaan yg sama.

Duhai sahabat, semoga kita berjaya di dunia dan akhirat.

JOM BERUSAHA! Fastabiqul khairat!

Jom kita buat REUNION kat Syurga ALLAH! insyaAllah…amin ya Rabb.



Nota 1: Ayat monolog telah diubah suai kerana tak berapa ingat [tapi konsep sama].
Nota 2: Jika anda tidak bersetuju dgn pendapat ni, takpe. Aku tak kesah.
Nota 3: Jika korang rasa aku tulis camni sbb aku dah rasa aku gagal, then aku cuma sesaja nak ubat hati sendiri,…terserahlah… pendapat anda hak anda.
Nota 4: Namun jika ada sebarang nasihat atau teguran utk saya…silakan ke ruangan ulasan (n_n)
Nota 5: Jom berlumba jadi yg TERBAIK dalam kalangan yg terbaik!

Selasa, 1 November 2011

5 tahun ketagihan ais

Pada 31/10/11 secara rasminya tamatlah misi 40 hari aku yg bermula 22/09/11…(n_n)…happy…

Mula2 masa aku letak status kat fb pasal misi rahsia ni…ramai yg tertanya-tanya sampai ada yg fikir aku diet. [huhu sangat kelakar]. Aku diet? Memang tak sesuai. Apa2 pon aku terharu sebenarnya bila diorang tanya…coz itu menunjukkan diorang care pasal aku; ye tak? [ke, tak ye?].

Ok2 malas nak hurai panjang2. Disebabkan misi tu dah pun tamat, aku pon berbesar hati lah nak menguar-uarkan bahawa misi tu sebenarnya MISI MENGHILANGKAN KETAGIHAN MENGUNYAH AIS yg telah berlarutan sejak 5 TAHUN yg lepas. [Dah lama kan? Rasa dah tua la pulak]. Kiranya aku start tabiat ni sejak aku form 3 (15 tahun).

Tabiat ni kejap je berubah jadi kronik. Seingat aku, masa aku form 4 - form 5, aku sanggup beli ais 20 sen (sebungkus) hanya untuk digigit n dikunyah je. Masa tu dah tak kesah dah apa orang nak cakap. Lantaklah…suka hati aku lah [bak kata hati aku masa tu].

Ramai yg marah, cakap macam2…tapi aku buat dek je. Sebenarnya masa tu pon aku dah mula rasa menyesal mengamalkan tabiat tu. Tapi nak buat macam mana, aku dah tak boleh nak tinggal. Yang lebih menyukarkan ialah ais senang giler nak dapat! Dah lah 20 sen je. Tambahan lagi orang kalau minum air berais, akan tinggalkan aisnya kan? Hah, dulu akulah tukang penghabis ais kengkawan aku. Dah tak kira dah malu ke apa ke. Aku bantai je. Dasyat kan?

Yang lebih lebih lebih lagi menyebabkan aku susah nak buang tabiat ni, kengkawan aku dengan berbesar hatinya memberi aku ais diorang [memang aku minta pon]. Yelah, kan tak membazir tu. Erm…memang susah…. Aku tak salahkan diorang pon. Aku tahu diorang cuma nak aku happy. Lagi pon, aku kalau dah dapat mengunyah ais banyak2 tu; memang gembira sakan. 

Percubaan aku nak berhenti tabiat ni memang dah banyak kali aku buat. Especially masa bulan puasa. Tapi semua gagal. Bahkan, bulan Ramadan lepas pon aku try nak berhenti. Tapi kecundang jua akhirnya.

Sampai satu tahap, aku tak boleh dengar orang kritik aku pasal tabiat ni. Aku rasa macam nak marah je. Dalam hati aku akan berkata: “korang tak tahu macam mana rasaya ketagihan mengunyah ais ni. Kalau boleh berhenti aku dah buat la…”. Macam2 alasan la aku cipta utk backup diri sendiri. N kadang2, aku buat tak dengar je diorang membebel.

Pejam celik dah 5 tahun aku ketagih…lama kot! 1/4 daripada umur aku kat muka bumi ALLAH ni. Betapa dasyatnya penangan ais dalam hidup aku. Tapi…

ALHAMDULILLAH sekarang lepas 40 hari misi aku, aku harap aku terus boleh hilangkan tabiat ni. Kenapa 40 hari? Sebab, aku pernah dengar; untuk mendapat satu tabiat buruk, kita hanya perlu amalkan 7 hari je, tapi untuk HILANGKAN TABIAT BURUK, PERLUKAN 40 HARI. So aku pon trylah.

Sebenarnya, misi ni aku tak pernah betul2 plan pon. Pada asalnya, ada sorang lecturer ni bagitahu info pasal keburukan minum ais. Info tu memang aku tahu pon, tapi aku rasa touching lain macam. Aku pun terus nekad nak berhenti. Mula2 aku nak pilih hari sesuai. Tapi bila fikir2 balik, tak boleh tangguh ni. So aku pon tetiba je start misi ni pada hari khamis (22/09). Tak sangka pulak tamatnya pada (31/10) yg bermaksud independence day aku pada 1 NOVEMBER 2011. 

Mesti ada yg terfikir, habis apa aku nak buat lepas 40 hari? Apa lagi, terus lupakan ketagihan ni la…tak kan nak sambung balik tabiat ni kot! Agak2la…. Dah susah2 paksa diri tak kan nak patah balik kot.

Tapi sejujurnya bukan mudah. Hatta sampai sekarang pon aku masih terliur bila bercerita tentang ais. N buat masa sekarang aku masih minum air berais walaupun aku dah berhenti mengunyahnya. Semoga Allah beri aku kekuatan untuk istiqamah.
pergh,...terliur beb!

Seriously aku rasa aku faham sedikit perasaan orang hisap rokok. Sebab, mesti penangan ketagihan tu lagi kuat. Aku yg setakat ais ni pon dah rasa macam tu. Apatah lagi diorang.

Tapi aku memang rasa tak puas hati dengan classmate aku (boys) yg baru berjinak-jinak dgn rokok. Woit, korang ni kurang pandai ke ape? Dah sah2 perokok ramai yg susah nak berhenti rokok, yg korang GATAL2 baru nak hisap rokok. Terencat akal ke apa? [maaflah emosional sedikit]. Hish, dah rokok tu buang duit, membunuh diri sendiri n orang lain, busuk, bawa penyakit, n macam2 lagilah. Wahai kawan2 sekalian, hentikanlah sebelum terlambat.

Oklah, doakan aku ya agar terus ISTIQAMAH… Esok aku nak reward diri aku dengan something lah. Tapi apa ye?

Ok, Jagalah Tubuh Badan ANDA; amanah daripada ALLAH =)

Selasa, 25 Oktober 2011

cintaku buat si Doktor



Aku dah lama jatuh suka dengan doktor ni. Sejak sekolah lagi. Tapi baru sekarang aku sedar aku mula mencintainya. Mungkin sebab sejak dua menjak ni aku suka baca blog doktor, novel doktor, dan mendengar suara hati doktor. Semuanya menyebabkan kasih mula bercambah.

Tapi apakan daya, aku takde jodoh dengan doktor. Tapi aku sedar, itulah yang terbaik. Allah Maha Tahu.  Allah tahu, aku tak layak dengan doktor. Aku tak sabar, ingatan aku tak kuat, aku tak suka hafal fakta, aku tak tahan kalau kena kerja lama2, n banyak lagilah.

Dulu masa sekolah, aku suka belajar biologi. Suka tengok proses biologi. Hatta, sekarang pon aku masih suka. Aku suka tahu pasal info2 perubatan.  Tapi, tulah, Allah tak beri aku kelebihan yg ada dalam diri seorang doktor. Result biologi aku pon hampeh, tak pandai nak jawab essay pon =P

Okay2….aku nak jelaskan balik isi sebenar cerita ni….

Aku sejak dua menjak ni terkagum dengan profesion doktor ni. [bukannya dengan seorang jejaka bergelar doktor ye]. Lagi2 kalau doktor tu beriman n mengamalkan hidup seorang muslim sebenar. Selama ni, aku tak terfikir langsung mengenai cara bekerja doktor kat Malaysia ni. Rupa2nya, subhanallah…profesion doktorlah yg paling tak sihat sekali yg aku pernah tahu.

Bayangkanlah kalau doktor yg baru habis belajar, dorang akan bekerja sbg HO (Houseman). [maap doktor2 sekalian, jika saya salah bagi info, betulkan ye]. Dalam tempoh ni, dorang kena bekerja ikut waktu pejabat (8pg-5ptg)+ oncall (5ptg-8pg). Memang la oncall tu bukan tiap2 hari, tapi kadang2 hanyalah selang sehari. Pertama kali aku tahu, dalam hati aku kata….”nak mampos, larat ke nak kerja?”. Tapi itu la hakikat tanggungjawab jadi doktor.

Aku dah saaaaaaangat sedar kenapa dulu aku tak terdorong jadi doktor. Betapa tidak layaknya aku dengan kerja ni. Aku yg kadang2 kena stay up siapkan assignment pon dah rasa cam nak pengsan n macam orang gila keesokan harinya, inikan pula nak kerja cam doktor HO tu….memang tak ah!

Dalam tempoh tu jugak, doktor tu perlu menahan perasaan dgn perangai org sekeliling. Dorang ni, ada potensi besar utk selalu dimarah oleh doktor senior n jururawat2. Yelah, doktor ni baru je setahun jagung jadi doktor. Mestilah banyak benda lagi yg dorang tak tahu. N masalah akan bertambah lagi apabila perlu melayan perangai pesakit+waris pesakit yg macam2 hal.

Aku juga baru tahu yg nisbah doktor n rakyat Malaysia ialah 1: 1000++. Gila kan? Aku yg akan mengadap anak murid satu kelas yg nisbah guru n anak murid ialah 1:40 pon dah cukup rasa tertekan.

Masa oncall tu, doktor ni, bukannya kena berjaga je macam pakcik jaga. Tapi dorang mungkin terpaksa mengendali kes2 berat macam pesakit tetiba tenat ke, perlukan pembedahan segera ke, nak terberanak ke….n macam2 lagilah. Kalau akulah yg berada kat posisi dorang tu, dahlah penat, mengantuk, tak cukup makan, memang dah tak laratlah nak buat apa2. Tapi dorang, sanggup buat apa shj demi membantu para pesakit mendapatkan hidup yg lebih sihat.

Yg pasal makan tu, berdasarkan pengetahuan aku yg tak berapa nak ada ni,  doktor + jururawat mmg takde tempoh n waktu rehat yg spesifik sepanjang waktu dorang bekerja. [maap sekali lagi jika tersalah info]. Doktor2 ni, punyalah sibuk sampai nak menyuap sesuap nasi pon tak sempat. Ada doktor tu, tak sempat nak berbuka puasa dgn nasi pon masa dlm bulan Ramadan. Dia cuma sempat makan gula2 je. [pergh, kalau aku dah tak berdaya dah lau tak makan].

Gila dahsyat la pengorbanan dorang. Pada aku, tak kiralah sebanyak mana pon kerajaan naikkan gaji dorang, takkan setanding dengan apa yg telah dorang sumbangkan utk masyarakat.

Tapi, kita sebagai masyarakat yg bukan doktor, suka merungut macam2. Doktor lambatlah, cek lama sangatlah, cek sekejap sangatlah, tak senyumlah, tak ramahlah, tak cekaplah n macam2 lagilah. Kita tak tahu apa yg dorang alami hari tu. Ntah2 dorang tu dah 2 hari tak rehat langsung. Hatta nak duduk pon tak sempat. Kita pulak sibuk nak suruh doktor tu senyum sehabis ikhlas. Dorang pon manusia beb. Ada hati n perasaan.

Kalau kita nak komplen hospital kerajaan kena tunggu giliran lama sangat, cuba korang renung balik nisbah doktor n rakyat Malaysia yg aku tulis kat atas tadi. Memang logiklah sangat kesesakan pesakit berlaku. Tp memang tak dinafikanlah kadang2 masalah pengurusan yg lambat boleh menjadi faktor kelambatan pesakit mendapatkan rawatan. Tapi aku lebih suka nak husnuzon (bersangka baik), doktor2 ni lambat sebab terlalu ramai pesakit yg perlukan rawatan.

N setiap pesakit perlu dirawat dgn penuh cermat dan bijak. Bayangkan, kalau doktor tu, cek ala kadar je n tersalah tafsir penyakit pesakit tu. Apa akan jadi? Tak ke huru hara jadi nye.

Oleh itu, saya sebagai wakil masyarakat bukan doktor, ingin mengucapkan berjuta-juta penghargaan kepada masyarakat doktor yg amanah memikul tanggungjawab. Semoga Allah balas  pengorbanan kalian di akhirat kelak.

Buat sahabatku Siti Nor Ain Kamarudin, semoga Allah beri kekuatan kepadamu utk menjadi doktor muslimah yg amanah menjalankan tugas. Kau patut berbangga kerana ALLAH memilihmu. KAU DIPILIH KERANA KAU LAYAK.

“ …kami tidak akan membebani seseorang melainkan menurut kesanggupannya…” 
(Surah Al-a’raf ,7: 42)

“ Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan,‘kami telah beriman’ dan mereka tidak diuji?”
(Surah Al-‘ankabut, 29: 2)

Bersabarlah wahai sahabatku n mintalah bantuan daripada Yang Maha Pengasih. Dia sedang berbicara denganmu melalui segala ujian yg diberikanNYA kepada mu. Semoga kau terus kuat! Aku sentiasa mendoakanmu.


Nota 1: Aku cadangkan korang baca novel bertajuk DENYUT KASIH MEDIK yg sangat mantop isi kandungannya.

Nota 2: Kalau ada info yg tak tepat, harap dapat ditegur =P 

Nota 3: Cintaku terhadap doktor sudah tentulah tak melebihi cintaku terhadap cikgu Matematik

Isnin, 17 Oktober 2011

Sebab... aku kan adik


“kenapa aku tak nak ada handfon sblm aku habis form 5?”
Sebab kakak aku dapat handfon masa dia form 6.
“kenapa aku tak ambil lesen lagi?”
Sebab kakak aku tak ambil lesen lagi.
“kenapa aku tak berani nak minta dicarikan jodoh?”
Sebab kakak aku tak kahwin lagi.

Ok, ni BUKAN gambar aku dgn kakak aku

Walau macam mana pon alasan aku, yg lebih senang difahami ialah sebab AKU KAN ADIK. Walaupun kakak aku tak pernah pon  nak larang aku daripada buat semua benda tu [kecuali yg bab kahwin tu =P], aku tak suka aku dapat lebih daripada dia. Aku tak suka kalau dia rasa mak dan abah lebihkan aku. Aku tak suka tengok dia sedih kalau dia rasa aku lebih daripada dia.

Korang mesti fikir aku bajet macam adik yg baik. Ya, aku akui aku bukan adik yg baik. Aku selalu tunjuk garang kat kakak aku. Aku marah bila dia usik2 aku. Aku selalu jeling2 dia. Aku selalu buat muka tak puas hati dengan dia.

Aku marah2 bila dia usik aku, sebab aku malu [cover malu]. N aku rasa, dia suka usik aku pon sbb dia suka tengok aku marah2. [yela, kalau usik orang, bila ada respon la baru best, ya tak?].

Aku selalu buat muka tak puas hati dengan dia apabila aku memang tengah tak puas hati dengan dia, tapi aku tak boleh nak luah kat dia, sebab aku takut dia kecik hati. Time tu lah aku akan asyik jeling2 dia. Tak nak cakap dengan dia.

Aku pon pernah jerit2 kat dia, marah2 dia. Tak padahal kecik je pon problemnya. Ni jadi sebab, aku ni kalau dah mula marah, + dgn tetiba teringat semua sakit hati aku yg lepas2, aku akan jadi terlalu marah. N, BOOOOOOM meletus macam gunung berapi. Tapi, lepas aku marah tu, bila dah reda, aku akan rasa bersalah la pulak. [then, aku nangis]

Lagi satu, aku akan rasa awkward kalau baru lepas gaduh, nak terus buat macam takde apa-apa yg jadi [dia memang pakar bab2 tu].

Dulu masa kecik2, aku selalu sedih kenapa aku kena pakai baju sekolah kakak aku, beg sekolah kakak aku, kalkulator kakak aku, baju kurung kakak aku, kasut kakak aku. N jawapannya, sebab aku kan adik.

Tapi bila dah lama2, aku dah jadi terbiasa. Sekarang, pantang kalau ada barang yg dia dah tak nak, semua aku nak. Beg dia yg dah koyak pon aku nak, seluar dia yg dah longgar pon aku nak, tudung dia dah tak nak pakai pon aku nak. Sebab, aku kedekut…kalau aku ambil barang dia, aku tak keluar modal. Kalau koyak, aku jahit…kalau dah tak best, aku alter ...huhu kan best dapat pakai barang yg baru (yg org lain tak pernah nampak aku pakai) tanpa keluar modal (n_n).

Huhu…pelikkan perangai aku…[ntah pape ntah =)]. Lagi satu perangai aku, aku tak berapa suka nak express aku sayang kat dia ke, aku rindu kat dia ke…(eeee…sekarang pon aku geli nak tulis), sebab aku malu sebenarnya. Kesian dia, selalu tulis kat wall aku benda2 tu semua. Tapi aku buat tak layan je. [malu beb, hilang kebrutalan aku].

Apa2 pon aku harap dia faham aku. Aku harap dia happy aku jadi adik dia. Aku harap dia bahagia. Aku harap dia terima kekurangan aku. Aku harap dia maafkan aku. Aku harap dia akan terus sayang aku. Aku harap dia selalu doakan aku. [jap2, air mata meleleh…lap jap]….em…[ok, aku mengaku aku tacing].

Dah la kot…kalau nak cerita kisah 20 tahun pengalaman aku memegang jawatan sebagai adik kepada kakak aku kang tak habis2 pulak. Sebelum tamatkan kisah, AKU NAK TEGASKAN YANG AKU BUKAN ADIK YG BAIK! N banyak je lagi keburukan aku yg aku tak cerita. [yela, mana ada orang nak burukkan reputasi sendiri]. Okaylah….

-tamat-

Nota 1: Kak, kalau ko baca post ni, adik harap ko tak rasa malu, sebab adik takde niat nak buruk2kan ko.

Nota 2: Kak, kalau ko baca post ni, ko buat2 la tak baca, sbb nanti adik MALU.

Nota 3: Kak, adik nak kakak tahu yg adik sayang kakak. Mak dan abah pun sayang kakak. [mak abah selalu ambil berat pasal kakak, diorang tak pernah lebihkan adik, bahkan diorang akan utamakan kakak sebab kakak adalah yg pertama].

Nota 4: Kak, tanpa kakak adik mungkin tak ada dalam posisi sekarang. Adik banyak belajar drpd kakak. Jika kakak pernah terjatuh di suatu jalan, adik akan elak jalan itu. Jika kakak tersalah pilih jalan, adik tak akan pilih jalan itu. Tq sis!  

Ahad, 16 Oktober 2011

zooooooauuuumm

Tadi aku pergi zoo…yeay [jom tepuk tangan macam anjing laut]…akhirnya, setelah 20 tahun hidup, aku dapat juga menjejakkan kaki ke Zoo Negara. bukannya mak abah tak pernah bawa gi zoo Melaka, tapi waktu tu aku baru berumur dalam lingkungan 7 bulan…hah?..[yup, korang tak salah baca, 7 bulan!]. So, apalah sangat yg aku boleh tengok melalui perspektif budak berumur 7 bulan.
Aku pergi dengan classmate. Classmates + aku = 19 orang, tapi  - seorang =18 orang. Maka, kami berlapan belas ni naik la 4 biji kereta pergi zoo negara. Dengan semangatnya kitorang budak perempuan bersiap sebelum 8.45 pagi, tapi budak lelaki siap lebih kurang setengah jam lepas tu…[kitorang memang suka sangat tunggu diorang bersiap-ayat sarkastik- ]. Dipendekkan cerita, kitorang sampai lebih kurang pukul 10 lebih. Kredit to driver~terima kasih daun keladi =).

Harga tiket RM20, tu kalau bawa Mykad la. Nampak macam mahal, tetapi DEMI MELIHAT PAK GAJAH n friends, aku sanggup bayar. Kitorang pon menjelajah dengan agak jakunnya. [tapi aku CONTROL jakun, tengok pon dari jauh je…tak padahal TAKOT] huhu. Nak dijadikan ceritanya, classmate aku sorang ni injured time masuk match bola baling semalam. Kesian aku tengok, terjengkit-jengkit. Tapi, serius aku kesian+simpati+tak sampai hati. Dah la dia yg drive tadi. N dia gagahkan la juga diri utk berjalan bertongkatkan payung. Tapi, manalah larat nak menjelajah zoo dengan gaya macam tu. Tapi adatlah, ORANG DEGIL. [jgn lah dia baca,…=P].

Setelah menyaksikan pertunjukkan anjing laut n friends, kawan aku tadi tu pon akur lah terpaksa menaiki WILCHA. Serius macam _akcik2. Kesian dia. Muka pasrah je. N tadi aku pon berpeluanglah menolak kawan aku yg berwilcha tu. Sebenarnya aku nak rasa sendiri, betulkah roda adalah teknologi yang mampu mengurangkan rasa berat beban? N jawapannya YA! Aku mampu tolak kawan aku yg lebih kurang 2 kali ganda drpd berat aku. [best gak tolak wilcha ni].

Hah, alang2 cerita pasal ala2 kajian ni, tadi aku sedar something, yg aku ni memang pelik. Bayangkanlah, tadi aku masuk kawasan akuarium ikan, (memang semua ikan2 tu unik n cantik! Subhanallah) tapi bukan tentang ikan tu yg menarik daya berfikir aku. Tapi aku fikir pasal tekanan air n ketebalan cermin akuarium tu. Pelik kan? Tak padahal aku da lupa pon semua rumus2 fizik tu. N aku tak dapat A1 pon subjek tu utk SPM.

Ok, berbalik pad cerita zoo tadi, kitorang tengok gajah, zirafah, buaya, ular, kura2. Tapi, apabila kami ingin teruskan penerokaan kami, dengan romantiknya hujan turun. Bagus juga sebenarnya, apabila hujan, semua baru nak ingat solat zohor (astaghfirullah). Lepas solat, kitorang sempat tengok harimau yg sibuk melepak berdua-duaan. N hujan pon terus lebat. Kami berlindung. Sempatlah juga denga singa mengaum,…auuuum. Bunyinya pelik, macam bukan keluar drpd peti suara.

Lepas soksek2, kami pon keluar, ambil gambar, makan2 kat food court mall mana entah n balik. Sekarang sakit tulang belakang + pinggang + perut = (penat + sengal)x2
-tamat-

*wilcha= wheel chair
* nak pergi zooo, buka mata luas2, tutup hidung rapat2...

Note 1: mentang2 tengah rajin, satu hari sampai 2 post, melampau. 
Note 2: mesti korang pelik kenapa aku label cinta kat cerita ni. Jawapannya, ada tersirat dalam kisah ni. [pandai2 la korang fikir...selamat berfikir!]

Mulakan langkah dengan CINTA


Dimulakan dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim…
Setelah berbulan-bulan aku tak update blog aku ni,…aku mula berfikir apakah tujuan aku buat blog ni…n setelah bla….bla….bla…. [ok, lau nak crite kisah slma 6 bln tu mmg pnjg]..

Oleh sebab aku ni nak jadi cikgu,…aku mula dgn topik pasal cikgu lah. Aku ni mmg dari sejak aku dapat perbendaharaan kata  ‘cita-cita’, cita2 aku tak pernah berubah iaitu: CIKGU.  Aku tak tahulah apa yg best sgt dgn kerja jadi cikgu ni. [ok, yg ni pon lau nak cerita tak cukup 13 hari 13 malam]

Baru-baru ni, aku ada dengar speech pasal cikgu. Best gila speech tu. Pak cik ni dah lama dah jadi cikgu n sekarang dia dah jadi timbalan ~~~. Dia kata, langkah pertama utk menjadi seorang guru ialah Cinta, Kita kena tunjuk yg kita Care kat diorang barulah kita senang nak berinteraksi. Kata2 yg paling terkesan kat hati aku “Untuk mencintai anak kandung sendiri memang mudah, tapi untuk sayang semua anak murid kita yg mungkin dlm lingkungan 30-40 org satu kelas, memang sukar”. Pak cik tu masih ingat lagi nama2 murid dia….yg nakal2.


Nak dipendekkan cerita, masa sesi soal jawab, ada seorang pak cik muda (senior aku), tanya kpd pak ck yg dah tua tadi. Ayat dia lebih kurang macam ni. “ saya sebagai bakal guru pada masa kini merasa agak sukar untuk memulakan langkah menjadi seorang guru, dengan cabaran murid zaman sekarang yg sukar dikawal. Pada pandangan doktor, (pak cik tua tadi), apakah langkah terbaik utk mengatasinya?”

Jawapan pak cik tadi, kita kena tunjuk kita Care pd mereka. Dia pon berkongsi cerita mengenai pengalamannnya…..
Semasa dia menjadi seorang pengetua, sekolah tersebut mempunyai masalah vandalisme. Kerusi2 selalu dipatahkan. Tapi dia takde jerit2, marah2, jerkah2 budak utk bendung masalah tu. Tapia pa yang dia buat, dia kumpulkan kerusi2 rosak tu, n ajak beberapa org cikgu lain sama2 betulkan kerusi lepas waktu sekolah. Dia betulkan kerusi tu dgn HIS OWN HANDS. Perkhh….dasyat gila pak cik ni. Setelah beberapa hari dia buat perkara yg sama, perubahan mula berlaku, pelajar2 mula membantu dia kumpulkan kerusi2 rosak n tolong baiki sekali. N the best part ialah, setelah beberapa minggu, kes vandalisme menurun pd tahap SIFAR. [waaaaaa……(dgn gaya upin ipin)] ternganga aku dengar. Nak menitis air mata pon ada. Pak cik tu PENGETUA tu…..

Cerita seterusnya, masalah kepala paip hilang. Selalu sgt hilang. Oleh itu, pak cik tadi tu pon buatlah pengunguman masa perhimpunan. Dia kata kat students dia, dia TAK MARAH pada sesiapa yg ambil kepala paip tu. Tapi dia harap org tu memanfaatkan kepala paip tu sebaik mungkin. Dia faham, mungkin si pengambil tu leboh memerlukannya berbanding seluruh warga sekolah tu. N bila balik, pak cik tu akan beli stok kepala paip guna duit sendiri utk ganti yg hilang. Hilang je, dia ganti baru. N masalah tu pon BERAKHIR…

N the last part cerita dia, dia kata masa menjadi guru besar, dia akan pastikan apabila ada cikgu yg tidak hadir, dia kan menjadi SENARAI PERTAMA menjadi cikgu ganti. Supaya dia dapat mendekati n mengenali anak muridnya….

FUHHHH..., memang dasyat pak cik ni….aku ADMIRE gila dgn dia…hopefully aku pon boleh jadi cikgu yg CARING macam dia. 

sabar menanti

aku ada banyak nak coretkan kat blog ni....
tp masih dalam pembinaan...
aku perlu sabar menanti...

Rabu, 30 Mac 2011

~CIKGU FATIN ~

minggu lepas 5 hari aku berPBS (pengalaman berasaskan sekolah)...
ketika itulah pelbagai dilema yg dihadapi oleh bakal2 guru seperti aku...
ada banyak perkara positif n negatif yg baru aku sedari setelah aku memilih profesion perguruan ni...

NEGATIF:
  • aku kena menghadap tugas yg memenatkan ni selama mungkin 30 tahun.
  • susah nak tarik minat semua murid dalam satu masa, apatah lagi nak buat semua faham apa yg diajarkan.
  • aku takut tak dapat memberikan didikan yg sepatutnya pada bakal anak murid aku.
  • aku tak pandai nak ubah laras bahasa aku supaya lebih mudah untuk difahami murid2 yg tersangatlah kanak2.
tapi, ada banyak perkara yang berlaku membuatkan aku rasa beruntunglah pulak...

POSITIF:
  • aku baru tahu yg aku boleh bersabar melayan kanak2, aku ingat aku akan marah2 budak2 tak berdosa tu, rupanya tidak sama sekali...(tak tahu lah bila da jadi cikgu bertauliah nanti macam mana....=P)
  • cikgu sekolah rendah beruntung sebab murid2 amat sayang kpd cikgu yg sayang mereka..
  • murid2 suka salam cikgu...(sweet giler!!!!!)
  • membuatkan cikgu berasa seperti artis popular...(ahaks)
  • jadi cikgu ni kalau niat baik, Insyaallah hidup akan berkat.
  • murid2 sekolah rendah kebanyakannya AMAT JUJUR!!!
 WAHAI BAKAL ANAK MURIDKU,
~semoga aku dpt membentuk diri menjadi guru terbaik utk kamu semua~~~

Khamis, 17 Mac 2011

di kuala lumpur aku menemui 'cahaya'

benar...aku menemui 'cahaya' di kuala lumpur...
cahaya kebenaran dan kesedaran
fakta ini mungkin pelik didengar krn umumnya masyarakat mengetahui 
KL adalah tempat yg sesuai mencari hiburan...

aku juga berhibur, tetapi hiburan yg kutemui lebih menghangatkan jiwa, mententeramkan rasa..
aku terhibur dgn manisnya ukhwah,
wanginya dakwah...


wahai teman, marilah kita menuju saat yg terindah
marilah bersama membawa amanah
tanpamu apapun tidak berubah
semuanya akan terus mengikut perancangan ALLAH
tetapi tanpa DIA, kau akan punah
mungkin di sini kau buat tak kesah
tp adakah di akhirat kelak kau mendapat faedah?

marilah kita berdakwah
ingatlah amanah
menjadi khalifah
tingkatkan ibadah


Ya ALLAH...
kuatkanlah imanku
tingkatkanlah kefaqihanku
rimbunkanlah cintaku kepada pejuang agamaMu
rimbunkanlah cintaku kepada saudaraku di Palestin
jadikanlah jiwaku kasih terhadap saudara seakidahku
tinggikanlah darjatku di sisiMu; bersama kekasihMu

janganlah Kau pesongkan hatiku, setelah Kau berikan CAHAYA hidayah
aku tidak mahu hidup dalam kegelapan...
amin...

Sabtu, 26 Februari 2011

sikap bekerja li 'check' dan bukannya LILLAHITAALA

Seorang guru berkata pada anak muridnya...
" awak ni, cuba datang kelas awal!"...(sebenarnya murid2 tu terlewat krn kelas yg sebelumnya habis lewat)...

Tetapi, murid2 tersebut pun redha jelah dimarahi krn mengenangkan memang salah mereka tak stop cikgu sebelumnya apabila masa dia dah tamat....

Tetapi dalam fikiran salah seorang murid ni, dia terfikir sesuatu...
"eh, cikgu ni dah berubah ke? kalau ikutkan, dia lagi selalu tak masuk kelas dgn macam2 alasan...kadang2, yg tak munasabah pun ada..."

Cikgu tadi menyambung lagi 'nasihat'nya....
"Patutnya, awak lambat 10 minit, kita kena balik lewat 10 minit".

"wah, ni lagi maju, memang best lah,...cikgu dah betul2 berubah...cikgu dah jadi cikgu yg amanah dgn masa...dah jadi cikgu berintegriti!!!"

Murid tersebut dah mula berbunga2 dihati mengenangkan sikap gurunya yg dah berubah ke arah kebaikan...

Tetapi, kuntuman bunga dihatinya mati tiba2 apabila cikgu tersebut menyambung lagi nasihatnya...
"awak semua ni, tahu tak yg sekarang guru besar selalu buat checking terhadap cikgu2, kalau dia tahu saya tak mengajar kamu ikut jadual, habislah saya...kalau nazir datang check macam mana? apa saya nak jawab?..."

"Ni, kerja saya bagi, kenapa tak siapkan? Kalau guru besar check buku awak mesti saya yg dipersoalkan"

"Tapi cikgu, kenapa latihan yg dah dulu2 cikgu tak tanda lagi?"

"Oh, tu saya tak sempat! Awak tanda sendiri jelah"

Hah, itulah dia hakikat...
  • Jangan masuk kelas lambat, sebab takut guru besar check.
  • Jangan tak siap kerja sekolah, takut nazir check.
  • Apabila cikgu takde dalam kelas, awak kena duduk library...jgn duduk dalam kelas, nanti kantoi saya takde...lagi2 dgn guru besar.
SEPATUTNYA,...
LAKSANAKAN SEGALA TANGGUNGJAWAB LILLAHI TAALA...KERANA ALLAH TAALA...
BARU SEGALA URUSAN MUDAH DILAKSANA.
....selamat segala perhitungan di dunia dan akhirat....
...anak2 murid pun tak konfius dgn maksud nilai amanah dgn masa...
.. baru terjana generasi yg berintegriti..

INGAT: ALLAH SENTIASA BUAT 'CHECKING'!!!!

p/s: kisah ini bukan sahaja boleh berlaku di sekolah sahaja..
       boleh diaplikasikan di mana2 shj..
       sama ada di IPT, pejabat, dan segala institusi berkaitan...

pesanan pengarang
orang bawahan sentiasa belajar daripada orang atasannya...jadi, orang atasan bertanggungjawab mencorak sikap generasi yg bakal menggantikan posisinya suatu hari nanti...baikkah @ burukkah????





Selasa, 22 Februari 2011

siapa mahu sakit?

Siapa yg mahu sakit?
Mendengar sahaja soalan ini, sudah rasa tidak releven utk dijawab.
Ya, manusia memang tamak.
Apabila sakit, nak sihat.
Apabila sihat, nak cantik.
Apabila cantik, nak bergaya.
Semasa bergaya, nak yg mahal, jadi terus rasa nak kaya.
Semuanya nak sempurna.

Tetapi, apabila diminta menyempurnakan keislaman dan keimanan diri,
Jawapan utama: "ala, nobody perfect"
Tak pun, akan jawab: "ala, aku tak buat semua tu bukan bermakna aku tak baik tau"
bak kata om puteh,:"don't judge a book by its cover"
nak judge cover macam mana, kalau cover pon takde...
ishk, ishk, ishk

Itu lah manusia dgn sikap pentingkan diri sendiri.
Erti kenikmatan hanya dirasai setelah kehilangannya.
Apabila ditimpa sakit, baru rasa manisnya sihat.

Tapi awas!
Apabila anda sakit, sedarlah bahawa ia salah satu tanda kasih ALLAH pada anda.
Tak percaya?
Bukankah sakit itu menghapuskan dosa kecil?
Lagipun, ketika sakit,...
Kita akan lebih ingat Dia, 
Lebih bergantung pada Dia, 
Kurang melakukan laranganNYA.

Bersyukurlah, ujian datang dalam bentuk yg mendekatkan kita padaNYA
Jika istidraj yg mengambil tempat, adakah kita akan sedar?
Tepuk dada tanya iman.


p/s: apabila seorang saudara seIslam kita sedang sakit, maka doakanlah dia.
Jika anda rasa saya saudara anda, maka doakanlah saya..
Saya sedang diuji dalam kasih sayangNYA.

Sabtu, 12 Februari 2011

menjadi ikutan??? yeke?

Assalamualaikum kawan2,...para daie yg aku sayangi lillahi taala..
Dikala ramai antara kita, para daie (kalau korang malu nak menggelarkan diri sbg 'daie'
korang boleh gelarkan diri korang 'khalifah' 
[(^___^)hehe lagi BERAT gelaran tu],..

hah, sambung balik ayat tadi...


Dikala ramai antara kita, para daie yg sedih dgn feedback yg kita dapat after berpenat lelah berdakwah, berbuih mulut menasihat, bersakit kepala memikirkan metod lain yg sesuai nak digunakan kpd 'objek dakwah'...

Tapi, bergembiralah wahai para daie, kerana tanpa korang sedar, sebenarnya setiap AMAL KEBAIKAN (ibadat) yg insyaALLAH totally lillahi taala tu sebenarnya adalah salah satu metod dakwah.

Mungkin amalan anda hari2 berjalan ke musolla yg tak kira hujan ke, berteman ke, tak berteman ke,...tu sebenarnya telah membuka pintu hati seseorang utk mengikut jejak anda..

Ok, satu lg contoh lain, mungkin ketekadan anda memakai tudung labuh, dikala org lain membelit diri sendiri di dunia n akhirat (pakai tudung tp tak tutup aurat), sebenarnya telah membuka pintu hati seseorang untuk melabuhkan sedikit tudungnya, utk menutup bahagian precious diorang tu...

Anda akan jadi sumber inspirasi seseorang utk berubah menjadi lebih baik...

Subhanallah, Allah menjadikan dakwah tanpa SUARA korang suatu pencetus penghijrahan org lain...
Oleh itu, jgn putus asa jika dakwah korang seperti tidak mendatangkan hasil krn mungkin tanpa korang sedar, korang dah merubah hidup beberapa org ke jalan yg benar..
* kalau korang tak percaya,...aku cerita dua kisah benar kat korang...
suatu hari, di padang sebuah ipt, terdapat 6 orang muslimat berjalan pulang drpd berusrah..maka, berbual-buallah 2 orang drpd mereka...

farah: durrah, ko tahu tak sebenarnya, aku selalu nampak ko pergi surau sorang2..aku tengok
ko bukanlah jenis takde geng, tapi ko berdikari...tak bergantung dengan orang lain.

durrah: ........(tak tahu nak jawab apa)

farah: sebenarnya sebab tengok ko lah sekarang aku selalu pergi surau..

durrah: Allahuakbar,...(durrah terkesima krn mengenangkan betapa besar nikmat Allah beri pdnya waktu itu...perasaannya hanya ALLAH yg tahu) 
 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

satu lagi kisah...
terdapat dua orang hamba ALLAH, selalu mengamalkan membaca Al-Quran after solat subuh..tp yg seorang hanya membaca ayat Al-Quran, manakala yg lagi seorang baca ayat, dan terjemahan sekali...

setelah sebulan tinggal di bilik yg sama, 

atirah: durrah, akak dah beli al-quran baru, yg ada terjemahan sekali..murah je..
            yelah, akak rasa macam nak mendalami al-quran, boleh tahu maksud sekali..
durrah: oh..yeke akak, baguslah..(sambil tersenyum, durrah menyebut hamdallah dalam hati)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

dua kisah ni kisah benar, tp aku dah tukar nama utk mengelak perkara yg perlu dielakkan.

See, Allah bagi nikmat kpd para daie tanpa kita sedar.
tapi, aku tak bermaksud suruh korang berhenti berdakwah dgn suara korang,...teruskanlah perjuangan korang...kerana segala usaha korang akan mendapat balasan daripada ALLAH, insyaALLAH...